Fiat Forum Romania
forumul fiat pentru posesori si admiratori
Lista Forumurilor Pe Tematici
Fiat Forum Romania | Reguli | Inregistrare | Login

POZE FIAT FORUM ROMANIA

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
crazygirl
Femeie
22 ani
Buzau
cauta Barbat
26 - 80 ani
Fiat Forum Romania / Discutii libere / Din ziarul Hunedoreanul Moderat de Adrian, citroends21, coupe
Autor
Mesaj Pagini: 1
gherghin nicolae
Top poster

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 603
Şeful poliţiştilor din Petrila colecţionează maşini de epocă. Află povestea autoturismelor pe cale de dispariţie din garajul hunedoreanului! (FOTOGALERIE)

ARTICOL | MIE, 06/02/2013 - 17:03 | BY MONNA VOINESCU

15 maşini care au făcut istorie stau ca la expoziţie în curtea unui hunedorean din Valea Jiului. „Bunicii” automobilelor moderne uimesc încă prin eleganţa şi performanţele lor. Lumea întoarce capul după ele când le vede prin oraş. Odată restaurate, bijuteriile pe patru roţi devin adevărate opere de artă! Proprietarul lor ştie povestea fiecăreia şi spune că nu a socotit niciodată cât l-a costat impresionanta colecţie.

Se mişcă încet, mai şi „tuşesc”, iar câteodată obosesc şi nu vor să meargă mai departe. Au şi ele hachiţe, supărări şi ofuri. Sunt bătrâne, dar funcţionale!

Sunt maşini din mileniul trecut, care-şi poartă totuşi eleganţa pe şoselele din secolul XXI. Şi tocmai trecerea timpului le dă valoare. Cum se întâmplă şi cu vinurile. Cine se încumetă să le restaureze, le transformă în opere de artă. Investiţia este şi plăcută, dar şi profitabilă, spune cel mai vestit colecţionar hunedorean al maşinilor de epocă.

Fiul primei şoferiţe din Valea Jiului

Mulţi cred că maşinile istorice sunt pentru miliardari. Ovidiu Zaharie e de altă părere. A crescut printre maşini şi le-a preţuit dintotdeauna. Să nu audă că duce careva o Dacie la „Rabla”, că sare ca ars. Oricât ar fi ea de rablă, maşina asta e de nepreţuit, spune clar poliţistul. Şi ştie el de ce.

„Eu m-am născut cu maşina în curte. Tata a fost şofer, iar mama a fost prima femeie cu permis de conducere din Valea Jiului. A dat examen în '64, pe o Varşavă. La 75 de ani încă şofează. Mi-am dorit şi eu o Varşavă în colecţie, dar n-am găsit încă. Am, în schimb, o Volgă – faimoasa maşină neagră a fostei Securităţi şi a activiştilor de partid. Cosumă 15 litri la suta de kilometri”, explică Zaharie despre automobilul devenit simbol al Uniunii Sovietice şi fabricat în patru versiuni, din '56 până în '60, pentru a înlocui venerata GAZ M20 Pobeda.

Colecția hunedoreanului are exemplare unul şi unul. Cel mai “vechi“ datează din 1953. Un Opel Olympia Rekord în care a băgat şi cei mai mulţi bani - 2.000 de euro, cu tot cu restaurare.

CITEŞTE ŞI:
Un hunedorean din Lăpugiu și-a înconjurat casa cu Trabanturi de dragul autoturismului pe care a învățat șoferie (Galerie FOTO)

„Zimbrul Carpaţilor”

Poliţistul a dat în patima maşinilor de epocă acum patru ani. A început cu un IMS, iar astăzi are 15 exemplare ale unor mărci care au făcut istorie. 10 sunt înmatriculate şi funcţionează ca la carte. Restul aşteaptă să fie recondiţionate.

„Le cumpăr în faza de rablă şi le restaurez. Le pun pe picioare împreună cu trei prieteni. Unul e mecanic auto, iar noi, ceilalţi, învăţăm din mers. Deci, pasiunea mea nu-i chiar aşa costisitoare. Dacă le-aş duce la service, e clar că m-ar ruina. Mai bine punem noi osul la treabă. Avem un atelier pe un teren concesionat de fratele meu. Facem mecanică, tinichigerie, de toate. Chiar şi oarece inginerii. Am făcut un burduf de planetară din piele, pentru o Skoda. Ne-a învăţat un bătrân cum se făceau în al Doilea Război Mondial. Ne-a ieşit şi este mai bun decât cel din cauciuc. N-ai de ales când nu mai găseşti piese. Uneori, trebuie să cumpăr alte maşini, ca să am piese pentru exemplarele pe care le restaurez”, explică poliţistul.

Zaharie are o slăbiciune pentru prima piesă din colecţie – un ARO M461. Producătorii l-au numit după iniţialele fabricii – Întreprinderea Metalurgică de Stat, dar condeiul inspirat al unui ziarist l-a botezat cândva „Zimbrul Carpaţilor”.

IMS-ul a fost primul vechicul de teren asamblat de ARO în România postbelică şi a fost produs între 1957 şi 1975. Modelul M461 a apărut în '64. Avea motor pe benzină la 70 CP, viteză maximă de 100 km/h şi un consum de 14 litri/100 km. În primul an, 2.000 de exemplare au fost exportate în China şi Columbia, iar maşina a câştigat câteva competiţii de gen în Europa şi SUA. A fost folosită cândva de Armata Română, iar astăzi o mai putem vedea doar în colecţiile împătimiţilor.

„Eu am cumpărat-o cu 600 de euro. Era o epavă. Restaurarea m-a costat alte 500 de euro. Numai pe prelată am dat 200 de euro, dar e originală, la fel ca şi culoarea – exact kaki-ul militar. E obţinut dintr-un amestec de galben, albastru şi negru. Acum, maşina asta costă undeva la 2.500 de euro”, detaliază colecţionarul, încântat că IMS-ul lui a urcat pe coclauri pe care Toyota Hilux sau Mitsubishi L200 nu le-au putut răzbi.

CITEŞTE ŞI:
Neamţul care l-a păzit pe primul condamnat pe viaţă de la Bârcea (Galerie FOTO)

Primul autoturism românesc

Şeful poliţiştilor din Petrila are şi un exemplar al primei maşini asamblate în România – o Dacia 1100 fabricată în februarie 1969. Încă păstrează plăcuţa cu primul număr de înmatriculare – 1-CJ-1400. Se laudă că a reuşit să prindă cu ea 110 km/h. Un record, dacă ţii seama de vechime.

„Am găsit-o la Cluj, în garajul unei mătuşi de-a soţiei. E impecabilă! Foştii proprietari s-au purtat cu ea ca şi cu oul roşu. O scoteau din garaj o dată la două duminici. Avea sub 100.000 de kilometri la bord”, spune Zaharie despre maşina fabrică la noi începând cu 1969.

Primul exemplar al Daciei 1100 a ieşit pe poarta fabricii din Colibaşi (astăzi Mioveni) pe 20 august 1968 şi i-a revenit lui Nicolae Ceauşescu. Ziua cu pricina a fost trecută în calendarul PCR ca una a glorioaselor realizări ale partidului-stat, iar ziarul „Scânteia” a relatat evenimentul pe trei pagini. În fond, era vorba despre un Renault 8, cu piese furnizate de producătorul francez şi asamblate în România, dar acest detaliu era trecut cu vederea.

Maşina a fost denumită Dacia 1100, însă licenţa cumpărată de guvernul român era pentru Dacia 1300 (Renault 12), prima fiind un produs intermediar - un bonus la contractul pe 10 ani semnat cu francezii.

„Perfectă pentru idioţi!”

Dacia 1100 s-a fabricat doar 3 ani, în 37.546 de exemplare, pentru că din aceeaşi zi de 20 august a lui 1969, a început producţia celebrei deja Dacia 1300.

Într-un articol publicat în 2009 în „Wall Street Journal“, fostul şef al spionajului din timpul lui Ceauşescu, generalul Ion Mihai Pacepa a povestit despre reacţia fostului dictator la vederea primei Dacii 1300. Când a fost ales modelul Renault 12, Ceauşescu ar fi spus că este: „destul de bun pentru idioţi“, iar maşina a fost botezată „Dacia“ pentru a comemora istoria de 2.000 de ani a României. Totuşi, când a văzut prima Dacia 1300 fabricată la noi, Ceauşescu şi-a schimbat părerea: „Prea luxoasă pentru idioţi!“ - aşa că imediat s-a renunţat la radio, la oglinda laterală din dreapta şi la încălzirea scaunelor din spate. După eliminarea acestor „luxuri inutile“, fostul lider comunist s-a declarat mulţumit de varianta finală: „Perfectă pentru idioţi!“!

Automobilul lui Hitler

Din colecţia lui Zaharie nu lipseşte celebra Broscuţă Volkswagen sau „Gândacul”, după cum e tradus din nemţeşte VW Kafer. Poliţistul are două exemplare - fabricate în '61 şi în '73, ale autoturismului produs din 1938 până în 2003.

„Asta e maşina lui Hitler. După criza economică din '29-'33 şi venirea lui la putere, liderul nazist l-a însărcinat pe Ferdinand Porche să conceapă un automobil pentru muncitorul german - o maşină ieftină, robustă şi fiabilă. Aşa a apărut KdF-Wagen, numit mai târziu VW Kafer”, spune colecţionarul despre Broscuţa inspirată de modelul Tatra T97 şi care avea să devină cea mai cunoscută creaţie a lui Ferdinand Porsche, chiar dacă o parte dintre patente i-au fost recunoscute subalternului său, designerul austriac Bela Barenyi.

CITEŞTE ŞI:
Un devean creează torturi 3D închipuind personaje din filme şi desene animate

Cea mai veche piesă

Piesa de rezistenţă a colecţiei e un Opel Olympia Rekord din 1953. E cel mai vechi automobil din proprietatea poliţistului şi a ieşit pe poarta fabricii exact în anul în care Opel a început fabricarea modelului. Opel Olympia Rekord a fost construit timp de 4 ani, în 4 versiuni.

„Pe Opel am dat cel mai mult – 1.500 de euro, iar după restaurare, am ajuns la 2.000. Dar preţul de catalog al maşinii este 10.000 de euro. Anul trecut, am dus-o la Parada de Toamnă a Retromobil. Şi pe ea, şi un Trabant P60”, povesteşte Ovidiu Zaharie.

Trabantul are şi el povestea lui. În toată România, mai sunt doar două astfel de exemplare – unul la Petrila, altul la Braşov.

„Trabantul ăsta a văzut toată ţara. L-am cumopărat de la un fost şofer al Comandamentului Aviaţiei Militare. Omul avea peste 80 de ani şi-l ţinea în curtea unui liceu din Piaţa Romană. E o piesă rară. L-am dus la expoziţie pe roţile lui. A prins 100 de km la oră, dar a aspirat tot combustibilul din rezervor. La 60-70 km/h are un consum de aproape 5 litri”, explică poliţistul despre primul automobil produs în fabrica de motociclete de la Zwickau.

Despre un Moskvici îşi aminteşte cum l-a „smuls” cu IMS-ul din grădina unui petrilean. Maşina îşi aşteaptă rândul la lustruit. A stat 11 ani înţepenită în pământ, dar a rămas totuşi în stare bună. Inclusiv bricheta de bord îi funcţiona.

„Am vopsit-o, i-am reglat motorul şi gata! Asta da, afacere. Proprietarul mi-a cerut în schimb patru cauciucuri de iarnă pentru maşina fiică-sii. Am scăpat ieftin – doar cu vreo 400 de lei”, se bucură colecţionarul, la fel de mulţumit şi de o Skoda din 1963, restaurată ca la carte. Ca s-o pună la punct, a plătit 300 de euro pe altă Skodă – intactă, dar fără acte, şi din două maşini, a făcut una.

Pasiunea pentru automobilele de epocă nu-i goleşte buzunarul. Cel puţin aşa susţine el. Povesteşte că, uneori, vinde câte un autoturism recondiţionat ca să poată cumpăra modele mai vechi. Acum a pus ochii pe o Dacia 500 - celebrul Lăstun fabricat la Timișoara, între 1988 și 1991.

„Aştept doar ca proprietarul să-mi spună un preţ. Asta contează prima dată. Abia apoi mă uit la starea maşinii, să văd cât o să muncim la ea”, explică poliţistul, care n-a avut curiozitatea să ţină socoteala banilor pe care i-a „înghiţit” colecţia. Chiar dacă nevasta s-a zburlit de câteva ori la el, Zaharie a găsit o soluţie. De câte ori cumpără o rablă, promite că va fi ultima.

În fiecare weekend, hunedoreanul îşi lustruieşte colecţia şi o scoate în lume – la plimbare pe străzile oraşului. Prietenii zâmbesc, iar trecătorii se minunează. Lui însă îi zboară gândul la viitoarea expoziţie – Salonul de Frumuseţe de la Sinaia.

CITEŞTE ŞI:
Fotograful „Corbilor”. Povestea omului care a surprins în imagini meciurile de aur din istoria Corvinului

Doi hunedoreni în „Retromobil”

Ovidiu Zaharie are 44 de ani şi lucrează în Poliţie din 1996. Este absolvent al Facultăţii de Drept a Universităţii din Bucureşti şi primul şef al Poliţiei Petrila din ultima jumătate de veac care s-a născut şi a trăit în oraş.

Are un salariu lunar de 5.000 de lei, este căsătorit cu Anca Zaharie - şef serviciu Evidenţa Populaţiei şi Stare Civilă din Primăria Petroşani, şi au împreună un băiat în vârstă de 15 ani.

Prima maşină condusă de poliţist a fost o Dacia 1300. Acum conduce un Ford Mondeo din 2006 şi o Nubira din 1998.

Ovidiu Zaharie este membru al Retromobil Club România (singura autoritate care certifică vehiculele istorice), al cărui preşedinte de onoare este MS Regele Mihai I.

Retromobil are doar doi membri în judeţul Hunedoara - ambii din Petrila, şi în jur de 200 de membri în toată ţara.

------------------------------------------------------

Maşinile retro vin la Ziua Poliţiei

Colecţia lui Ovidiu Zaharie ar fi rămas necunoscută de mulţi dacă un coleg de breaslă nu i-ar fi dat în vileag pasiunea la Balul poliţiştilor. Drept urmare, devenii ar putea avea ocazia să admire şi ei bijuteriile pe patru roţi, într-o expoziţie organizată în reşedinţa de judeţ chiar de Ziua Poliţiei - la sfârşitul lui martie. Ideea a fost a şefului IPJ Hunedoara – spune Zaharie, după ce a aflat ce piese preţioase „tăinuieşte” el la Petrila.

„Pasionaţii de 'vechituri' auto vor putea admira 10 dintre autoturismele mele de colecţie, dacă expoziţia va avea loc”, promite Zaharie, care le va aduce la Deva pe propriile roţi şi cu o mână de ajutor din partea amicilor care abia aşteaptă să le conducă.

„O dată, un vopsitor a fost la o nuntă cu o maşină din colecţie. I-am dat Opelul-ul din '53. Mi-a spus clar: 'După ce-l vopsesc, am o nuntă şi vreau să mă duc cu el!'”, povesteşte poliţistul.

--------------------------------------------------------

Cea mai veche maşină de epocă din România

Cea mai „bătrână” maşină istorică din România este un Ford T Cabrio din 1914 şi aparţine soţilor Stela şi Axel Kohnen, din Bucureşti.

Automobilul are un grad de originalitate de 95%, funcţionează impecabil şi poate fi văzut uneori pe străzile Capitalei.

Preţul de catalog este 80.000 de euro, dar poate atinge şi mai mult dacă proprietarii ar renunţa la el. Ford-ul a fost adus din Uruguay, unde a fost şi restaurat, şi a intrat în patrimoniul României.

-------------------------------------------
60 de ani are cea mai veche maşină din colecţia lui Ovidiu Zaharie

-------------------------------------------
„O asemenea colecţie nu se vinde. Se lasă moştenire! N-are decât s-o vândă fiul meu, dacă va vrea”
Ovidiu Zaharie, colecţionar de maşini istorice

Gallery:  Colectionar masini epoca

din ziarul Şeful din petrila află povestea cale din garajul mie, 06/02/2013 17:03 monna

27.3KB


pus acum 11 ani
   
gherghin nicolae
Top poster

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 603
Felicitari si succes in continuare !!!

pus acum 11 ani
   
classicfan
Membru avansat

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 185
Felicitarile mele    

_______________________________________
Dacia 1100 - 1971
Renault 12 - 1975
Ex Fiat 128 - 1974

pus acum 11 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la