rival
Membru de baza
Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 149
|
|
Rumpi a scris:
Ok. sa explic. Raportul de compresie exprima diferenta de volum din cilindru intre Punctul mort inferior si Punctul mort superior. Adica cat de mult comprima pistonul amestecul benzina-aer inainte ca acesta sa fie aprins. Cu cat mai mare acest raport cu atat mai bine pentru tine, deoarece creste randamentul adica mai multi CP din aceeasi cilindree. Motorul e sigur foarte bun. |
ok, ok, .... Rumpiule, nu uita ca am facut cursul de motoare cu nenea "Berthi" Gruenwald, tatal lor de motoare si autorul Cartii Verzi (acum preda la Darmstadt la Univ. de Motoare, daca nu s-o fi pensionat). N-a fost rectificata chiulasa si nu s-a intervenit deloc la motor, poate doar la carburator, o fi trecut cineva de la Solex la Weber, dar totusi toate parghiile sunt la locul lor... ma rog, se stie ca Solex-urile erau mai sensibile. Presiunea in cilindru, masurata la turatia demarorului n-are prea mare legatura cu raportul de comprimare. Raportul de comprimare este un raport abstract, o marime care nu se masoara in nimic si reprezinta raportul dintre volumul maxim si vol minim, PMS versus PMI. Se mai cheama si raport volumetric. Desigur, acesta este un parametru important in proiectarea motoarelor, s-a demonstrat matematic ca are influenta certa asupra randamentului unui motor si asa cum spui, nu se poate mari la nesfarsit datorita limitarilor impuse de cifra octanica si a materialelor disponibile pt. piston, biela, prezoane de chiulasa, etc. Presiunea in cilindri este o marime fizica, masurabila. Ea variaza mult in functie de turatie. Sigur ca intr-o anumita masura este influentata de raportul de comprimare, dar este un parametru masurat efectiv, tipic fiecarui motor si depinde de multi factori, printre care si de incrucisarea fazelor de distributie. In mod normal Fiat-ul trebuia sa aiba cca 11,5-12 bar presiune pe fiecare cilindru, in stare noua, rodat (vezi Autodata). Faptul ca presiunea este sub valoarea recomandata cu cca 1-1,5 bari nu este deloc anormal. Pentru ca masina a stat foarte mult, este clar ca intre supape si sediul lor din chiulasa (scaune) etansarea nu poate fi perfecta. Acest lucru ar trebui sa dispara dupa cca 100 km parcursi la viteza normala de croaziera. Cel mai important lucru este ca cei 4 cilindri nu sunt neuniformi. Si chiar si atunci, la cilindrii unde se constata o presiune mai mare decat la ceilalti, un mecanic experimentat si care foloseste compresmetrul cu cap, regleaza in asa fel tachetii/culbutorii incat prin modificarea minima a fazelor de distributie, presiunile sa se uniformizeze. Motorul devine uneori putin zgomotos, ma refer la tacheti, dar functioneaza rotund, optim, lasand arcurile sa traga de supape corect, atunci cand tachetul ruleaza pe cercul de baza al camei. (E invers, cama ruleaza, tachetul sta pe loc, dar asa se spune). Unii mecanici mai batrani ziceau "sa se bata putin scaunele" si stiau ei ce stiau. Gruenwald avea o vorba pe care am tinut-o minte: un bun inginer trebuie sa stapaneasca arta compromisului tehnic. Adica renunti putin la silentiozitatea motorului, dar obtii alte avantaje mult mai importante, cel putin temporar, pana cand "se bat putin scaunele".
|
|