AUTOMOBILIA
Top poster
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 2026
|
|
Daca te referi la masinile anilor 60 raspunsul e nu, si nu doar Fiat nu va mai produce asa ceva, pt daca ar mai produce asa ceva ar da faliment, datorita costurilor.
Majoritatea masinilor de astazi nu vor fi niciodata "de colectie" pentru ca vor imposibil de restaurat, la cum se schimba d ereped emodelele nimeni n-o sa poata asigura piese, iar la cat plastic au in ele majoritatea nu o sa ajunga la pragul de 30 de ani. F putini mai folosesc astazi inox , lemn, finisaje in crom si alte fineturi din pacate disparute. Masina e un bun de consum, iar durata ei de viata a scazut, aici au intervenit producatorii care schimba f des modelele si in plus le fac sa tina f putin. Dela la o masona de 8-10 nu mai gasesti piese in stocul importatorului, fapt care te indeamna sa scapi de ea, daca nu vrei s-o parchezi mai mult in service decat sa mergi cu ea, in asteptarea pieselor.
Ref calitate cred ca important e de unde vin subansamblele, ca fabrica poate fi la Paris dar daca piesele vin din China treaba e clara, Ovy are dreptate, fabricile sunt azi f automatizate, masinile azi nu au defecte de fabricatie, cum erau la Dacia piese prost montate , ori ca erau rebuturi ori ca nu erau stranse suficient, problema e ca nu sunt fiabile pe termen lung, incidenta caderii unor repere e atat de mare incat au inceput sa le treaca la consumabile piese care alta data aruncai masina si nu le schimbai, azi sa schimbi discurile de frana la 15.000 e un lucru obisnuit, de rectificat nici nu poate fi vorba in multe cazuri, multe piese sunt special proiectate ca sa nu se poata interveni si sa te oblige sa le schimbi cu totul. S-a rupt o piesa minuscula de reglajul farurilor cumperi farul cu totul, si piesele astea de plastic minuscule care cedeaza sunt peste tot, la timoneria geamurilor si a scaunelor, la clante, la barele d eprotectie , unde te uti numai capcane. Apropo de bare ere sunt raiul service-urilor, cum le atingi daca nu se sparg se zgarie si dau un aspect jalnic masinii. Afara aproape ca nu mai exista magazine de piese, totul se face in service, unde pentru cea mai mica chestie te taxeaza de n-ii aer , iar la noi au preturi mai mari ca in vest. Nimeni nu se sinchiseste ca , pe langa gaura in buzunarul clientului, sa zica cineva ca producerea unui far complet face ca fabrica sa polueze de n ori mai mult decat atunci cand produce piesa mica din plastic, ca sa nu mai zic ca farul vechi trebuuie recilcat, care inseaman iar poluare. Cine isi cumpara o masina noua se loveste sigur de toate astea, din pacate toti producatorii vrand nevrand s-au aliniat la treaba asta asa incat chiar si marcile f scumpe vand tot masini din plastic, chiar daca procentul in total scade.
Am primit de la un prieten acum cateva zile textul de mai jos pe email, se potriveste la fix in discutia noastra, e scris de un om necajit dar care nu-si pierde umorul si e f haios ce zice, se pot trage multe invataminte :
Un fleac: m-au jefuit
de Julius Constantinescu
Circulam regulamentar, cautind sa nu depasesc viteza legala (care, dupa cum sigur stiti, e 130 km/h in localitati si cit vrei tu in afara), cind mi se aprinde pe bord un semn portocaliu in forma de robinet, daca sinteti inginer, sau asemanator cu o camera video, daca ati facut Conservatorul sau seminarul teologic. Dupa o vreme, simt ca motorul nu mai trage deloc, asa ca, pina in 2 Mai, nu mai am nici o emotie cu radarele; Fred Flinstone ar fi trecut ca vintul pe linga mine, si inca fara sa-l puna si pe Barney sa dea din picioare.
Cum eu, cind vine vorba de tehnica, parca am terminat Conservatorul, dau doua zile telefoane si aflu ca, suta-n mie, e filtrul de motorina. Pe drumul de intoarcere, ma opresc in Lazu, la reprezentanta fabuloasei marci de masini frantuzesti, sa-mi iau un filtru de motorina, unde mi se spune ca trebuie sa-mi faca un test mai intii, ca poate nu e filtrul ala. “Si cit costa testul?”, intreb, sa vad daca ma mai intorc la Bucuresti sau o iau direct spre plaja de nudisti. “A, sub un milion”. Ma linistesc – eu cistig sub un milion doar cind ma scarpin in ureche. In timp ce astept rezultatul testului, observ cu oarecare neliniste ca toti tipii care erau inaintea mea platesc, invariabil, 6,5 milioane. Si ca toti scot banii astia cu naturaletea cu care isi cumpara inghetata.
Eu nu sint asa. Eu, cind trebuie sa dau bani, devin agitat, imprevizibil, am o senzatie accentuata de disconfort. Ma duc peste mecanic, stau pe capul lui, il innebunesc de cap si innebunesc si eu cind aflu ca s-a dus un senzor. Din experienta pe care o am cu reprezentantele, stiu cit costa o piesa care nu se gaseste decit la ei. Omul imi schimba piesa, dar problema nu se rezolva. Intre timp, programul se terminase si toti Doreii se cara veseli, numai al meu sta sa vada daca-i da de cap (ii facusem deja nervii zdrente, era o cirpa, daca-i spuneam sa se arunce de pe podul Agigea, se arunca). Robinetul portocaliu continua sa se aprinda, seful lui Dorel imi spune ca-mi face a doua zi o programare daca vreau, iar eu ma indrept resemnat spre receptie: dau banii degeaba (la reprezentanta la Bucuresti, o sa mai platesc o data banii astia, ca fac si ei testul, taxeaza timpii demontat/montat baterie, etc).
In timp ce sprijineam receptia si aveam o moaca mai plouata ca Napoleon cind s-a predat englezilor dupa Waterloo, apare si Dorel: ii daduse de cap. Ma inviorez brusc (asa, ca si cum Grouchy ar fi ajuns inaintea prusacilor) si-i promit un bacsis gras, dupa ce rezolv la receptie. Fata imi face factura si, cind aud cit e, ma decid cu greu daca sa-i platesc banii sau s-o string de git. Platesc totusi si, cu ultimii 500.000, ma duc in spate, la Dorel. Era singurul om din firma aia care-si merita banii, i-as fi dat fara sa clipesc si triplu daca mai aveam. “Ma”, zic, “imi pare rau, atita mai am. M-au jefuit deja la casierie”. “Cit ti-au luat?”. “Sase milioane jumate. Patru milioane manopera”. Dorel da cu scirba din mina: “Preturi de reprezentanta. Niste cacati”.
Pe drumul spre Bucuresti, n-am mai avut emotii la radare. Ma jefuisera deja cei mai buni.
Modificat de AUTOMOBILIA (acum 16 ani)
_______________________________________
|
|